wtorek, 13 grudnia 2016

Kawa według Pięciu Przemian


Gotowanie według kuchni Pięciu Przemian to temat rzeka i trzeba na prawdę długiego studiowania żeby zrozumieć sens tej kuchni. Ekspertem tejże kuchni nie jestem, jednak przez pewien czas gotowałam według pięciu i bardzo się tą kuchnią zainteresowałam.
Kuchnia Pięciu Przemian uczy przyrządzania zrównoważonych posiłków i przede wszystkim uzmysławia mnogość powiązań w świecie przyrody. Chińczycy uważają, że na stan równowagi ludzkiego organizmu możemy wpływać na wiele sposobów.
Celem przyrządzania posiłków według pięciu przemian jest dodawanie składników, które zawierają w sobie wszystkie pięć elementów:

ogień (gorzki)-pobudza przemianę materii
ziemia (słodki)-odżywia i nawilża, harmonizuje
metal (ostry)- poprawia trawienie
woda (słony)-przełamuje zastój
drzewo (kwaśny)-chroni płyny ciała

Bardzo ważne jest, aby składniki dodawać po kolei i skończyć na tym, który odpowiada danej porze roku. Zimą należy skończyć na ogniu, ten żywioł odpowiada bowiem tejże porze roku.

Po co to wszystko? 

Kiedy zaczynałam pracę w cateringu wegańskim, w którym gotowało się według Pięciu Przemian, kuchnia ta niewiele mnie interesowała. Szybko zauważyłam jednak, że kiedy nie byłam pewna czego brakuje mi w danej potrawie ta wiedza bardzo mi pomogła. Wiedziałam, że danie musi składać się z wszystkich elementów żeby dobrze smakowało, musi być zarówno słodkie, gorzkie, ostre, słone i kwaśne. Jak w każdej kuchni brakowało czasu na kawę, zaczęłam gotować ją według pięciu. Przygotowywałam ją w małym garnku i podgrzewałam, dzięki temu starczyła mi na cały dzień i problem zimnej kawy zniknął.
Co zauważyłam?

1)Kawa jest bardziej rozgrzewająca niż ta parzona tradycyjnie
2)NIE ZAKWASZA ORGANIZMU 
3)Jest smaczniejsza
4)Dzięki przyprawom przyśpiesza przemianę materii


Jak przyrządzić kawę według Pięciu przemian?

Przygotuj sobie garnek i zagotuj w nim 3 szklanki wody. Doprowadź do wrzątku. Następnie dodaj 4 łyżki mielonej kawy.
Wymieszaj i gotuj na małym ogniu. Dodaj sporą łyżeczkę cynamonu (słodki), tyle samo imbiru (ostry), 5 goździków (ostry), szczyptę soli (słony), plasterek cytryny (kwaśny), łyżeczkę kakao (gorzki). 


Na początku przygotowanie takiej kawy może wydawać się pracochłonne, jednak szybko można wprawić się w gotowanie takiej kawy. Do dzieła :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz